Chiptuning, pojem, jenž zná každý fanoušek motorsportu. Jedná se o úpravu řídící jednotky a tím zvýšení výkonu automobilu. Jaké jsou jeho výhody, co je skutečnost a co pouhý reklamní tah úpravců ? Jak je tomu se zárukou? Na to jsme se zeptali pana Hrušky, odborného prodejce přídavných řídících jednotek powerbox.
Chiptuning je vyhledávanou úpravou, má skutečně takový pozitivní účinek na automobil, jak je uváděno v promo textech úpravců ?
Ano, chiptuning skutečně zvýší výkon motoru automobilu, ale má to své ale...
Ale ?
Ano, protože ne každý úpravce je kvalitní a ne každý úpravce má potřebné vybavení na provádění odborných softwarových úprav
Chcete říct, že jsou i úpravci bez potřebného vybavení ? Jak tedy mohou vozy upravovat?
Ano, jsou i úpravci bez potřebného kvalitního vybavení. Profesionální flashery stojí statisíce korun, jejich roční aktualizace pak další desetitisíce. Není tedy poté možné nabízet úpravu za 2,3 tisíce korun a ke všemu vést marketing, reklamu, investovat do vybavení... Nesolidní úpravce má obvykle jen klon profi flasherů (zařízení k úpravu software v jednotce - pozn.redakce) v ceně několika tisíc korun
V čem se zařízení liší, co mi hrozí v případě využití levného úpravce ?
Především tyto klony, či chcete-li kopie profi flasherů obvykle mají potíže už i jen data z řídící jednotky vyčíst, natož provést jejich přehrání a přepočet hodnot. Mnohdy zákazník odjíždí pouze s placebo efektem, úprava mu nebyla vůbec udělána a jen vychytralý úpravce "předstíral" činnost, což je ještě dobré...
Říkáte "což je ještě dobré" chcete mi říci, že je v pořádku, když je zákazník napálen, vynaloží několik tisíc korun a za své peníze nedostane nic ?
V žádném případě, podobný úpravce, či spíše garážista tímto činem jistě zákazníka sprostě podvádí, ale mnohdy to, že neudělá nic a jen předstírá připojení počítače k automobilu je to nejmenší zlo. V horším případě využije všemožně potutelně sehnaný, upravený software, který se pokusí do vozu nahrát a pak se obvykle stanou dvě věci - bud vůz již nikdy nenastartujete, dokud není opětovně nahrán původní software, nebo úprava prapodivným způsobem funguje po nějakou dobu, ale vůz začne kouřit a hrozí závažné poškození. V horším případě kompletní zničení motoru, či vznik požáru automobilu
Na stránkách velkých úpravců se ale dočteme i o desetileté záruce na úpravu, v tu chvíli je tedy vše ochráněno zárukou a případnou škodu mi úpravce uhradí, či tomu tak není ?
Není, mnoho úpravců se rádo skrývá za malé dovětky a tak záruční list skutečně získáte, ale záruka je pouze na samotnou řídící jednotku, nikoli na motor, turbo a další díly a druhým argumentem v případě závady je dovětek každého úpravce "úprava není určena pro provoz na pozemních komunikacích", což v praxi znamená, že se nedočkáte žádných finančních náhrad v případě škody, ale pouze odmítavým postojem odkazujícím se na podepsané smluvní podmínky, záruční list apod.
A co dvorní úpravci světových automobilek, ani u nich není záruka ?
Jistě, firmy jako Hamman, MTM a další Vám na úpravu poskytnou záruku, ale to z jediného důvodu - vzhledem k přímé spolupráci s automobilkou mají i povolení k úpravám a dalšímu laďění výkonu, nicméně tato úprava je v řádu několika tisíc Euro, což se mnohdy blíží i ceně upravovaných automobilů v ČR. U nich lze vůz nachipovat i bez ztrát záruky od výrobce...
V případě úpravy pomocí chiptuningu u vozu v záruce ztrácím záruku ? Dle úpravců je úprava nezjistitelná, tudíž ztráta záruky nehrozí.
Toto je častý způsob, jak zákazníka se zánovním vozem přesvědčit - tvrdit mu o nezjistitelnosti úpravy. Pochopitelně to je nesmysl, v případě servisní kontroly u autorizovaného servisu je Váš vůz připojen k profesionální diagnostice, která v lepším případě jednotku smaže a opětovně nahraje ,,aktualizovaný software", v horším případě servisní technik zaznamená provedený přepis jednotky a Vy přicházíte nejen o záruku na jednotku, ale i na celý vůz. V případě nových vozů za statisíce korun a prodloužených záruk i na sedm let to je opravdu "drahý špás"
Neexistuje tedy metoda, jak zvýšit výkon automobilu legální, či spíše nezjistitelnou úpravou, kde mi nehrozí ztráta záruky ?
Naše společnost je odborným autorizovaným prodejcem přídavných řídících jednotek do automobilů tzv.powerboxů. Jedná se o zařízení, jenž je pouze připojeno k řídící jednotce, elektronicky upravuje data, ale neprovádí žádný přepis dat, zápis do jednotky atd., tím nepoškozuje původní data a co víc, jednotky, jenž máme v nabídce obsahují i homologaci TÜV, to znamená že jsou povoleny k provozu na pozemních komunikacích. Jedná se o jedinou "legální" úpravu na rozdíl od ostatních klasických softwarových úprav. Co víc, v ruce máte přídavnou jednotku a kabeláž, skutečné zařízení, ne pouze "pocit"
děkuji za rozhovor
MiV.
O společnosti Powerbox Chiptuningem se zabýváme již několik let, díky našim předchozím zkušenostem na poli servisu automobilů víme, co je dobré a co ne. chiptuning pomocí užití přídavné jednotky Vám nabídne bezpečí a hlavně stále vysoký výkon na rozdíl od klasického chiptuningu, jenž je mnohdy přemazán při servisních prohlídkách a nebo v horším případě není proveden vůbec a firma si pouze vyúčtovala Váš placebo pocit. Víme, co byla častá potíž při návštěvch servisu a proto Vám nabízíme powerbox, jediný bezpečný a stálý chiptuning. U nás získáte jistotu a především si za své peníze něco odvezete, ne jen pocit... Díky naším profesionálním službám umíme nabídnout jen a jen to nejlepší pro Váš vůz, doporučit, co je a co není vhodné a díky spolupráci s mnoha prodejci automobilů i autoservisů Vám můžeme nabídnout vždy poslední know how v oblasti motorového chiptuningu. U nás se nestane, že se k Vám dostane pouze polopravda, vše vám řekneme tak je.