Zhruba dvě třetiny nově registrovaných vozů v České republice jsou auta ojetá. Z toho vyplývá, že velká část spotřebitelů si nemůže nákup nového vozu dovolit, nebo očekává, že za částku, která by pokryla nákup pouze malého nového vozu v základní výbavě, pořídí větší a zajímavější, byť použitý kus. Během posledních let se výběr ojetého vozu ke koupi definitivně přesunul z objíždění nejbližších autobazarů a sledování tištěné inzerce do internetového prostředí, což kopíruje vývoj šíření počítačově gramotné populace s přístupem k internetu a nárůst počtu počítačů na domácnost. Inzerce prodávaných automobilů online má řadu výhod, především není omezena prostorem a cenou tak jako bývalo zvykem u tiskovin – kde se auta nabízela s jen útržkem základních informací a černobílou fotografií „dva na dva“, popřípadě bez obrázku. Moderní, informovaný spotřebitel má mnohem vyšší očekávání: chce vybírat z široké škály inzerovaných vozů, chce mít přehled o tržní ceně podobně starých vozů stejného typu, zkrátka nespokojí se „jen tak s něčím“. Tomuto vývoji poptávky také odpovídá trend katalogů ojetých aut: Kupující, než aby procházeli stránky jednotlivých autobazarů každou zvlášť a opakovaně zadávali své požadavky, raději upřednostní online katalogy ojetých vozů: portály, které shromažďují inzerci všech nebo většiny tuzemských dealerů a prodejců ojetin, stejně jako nabídky soukromých prodejců, a dávají tak spotřebiteli možnost udělat si kompletní představu o trhu s ojetými auty, prohledat všechny dostupné vozy v rámci jediného procesu a nalezené výsledky potom mezi sebou porovnat. Jedním z takových katalogů je například portál ucar.cz, provozovaný společností Interbit, který deklaruje, že je se svými více než 40 000 nabízenými vozy a kontakty na 300 tuzemských autobazarů největší databází ojetin v České republice. Od známého nebo z bazaru? Konzervativní spotřebitel se může domnívat, že nejspolehlivější koupě ojetého auta je „od známého“, ale opak je pravdou. Na rozdíl od soukromých osob jsou autobazary vázány dodržovat ustanovení Zákona o ochraně spotřebitele a případné problémy lze řešit s pomocí České obchodní inspekce či místně příslušného živnostenského úřadu. Vedle toho existuje celá řada doporučení, na co si dát pozor, abychom při nákupu ojetiny nenaletěli nepoctivému prodejci: Například text předmětu smlouvy by měl co nejpodrobněji vymezit, jaký vůz přesně kupujete, a to včetně údajů o jeho značce, typu, roku výroby, objemu a čísle motoru, kódu VIN, SPZ, barvě karoserie, příslušenství, o stavu technické dokumentace, čísle OTP, o STK, a záznamu historie vozidla – tj. uvedený počet majitelů, záznamy v servisní knížce, stav tachometru, a původ vozidla. Čím přesněji popíšete, jaký vůz si kupujete, tím jednoduší je pak prokázat podvod, pokud se některá z podepsaných charakteristik ukáže být nepravdivou. V případě reklamace prodávající autobazar dle zákona odpovídá za vady, které má ojeté auto při převzetí, kromě těch odpovídajících míře používání a opotřebení vozu. Vada, která se projeví v prvních 6ti měsících po převzetí, se považuje za vadu existující při převzetí, pokud prodávající neprokáže opak. Prodávající za takovou vadu pak ručí. Po uplynutí 6ti měsíců je naopak na kupujícím prokázat, že vada existovala již při převzetí ojetého vozu. Možnost reklamace zaniká po 24 měsících ode dne převzetí, pokud dohoda neurčí kratší lhůtu. Výhodou nákupu v autobazaru je také možnost písemné záruky původu vozidla a toho,že dané auto nepodléhá leasingu, není v zástavě nebo předmětem soudního sporu. Kupující by měl trvat na tom, že kupní smlouva bude obsahovat garanci vrácení 100% ceny ojetiny v případě, že by se zpětně prokázal problém s původem vozu. Na policii lze v databázi odcizených vozů zjistit, zda po vozidle není vyhlášeno pátrání.