„Kdyby neexistovali liknaví plátci, na inkasní poplatky by vlastně nikdy nedošlo,” říká Patrick Andres, diplomovaný ekonom a šéf spedice Günther Andres e.K. z Hanau. „Jenže praxe je bohužel jiná a v těch nejhorších případech jsou faktury dávno po splatnosti. A přesně tehdy je užitečné využít služeb nezávislé inkasní kanceláře,” tvrdí zkušený firemní ekonom.
S opožděně platícími obchodními partnery zažil již Patrick Andres mnohé. Řídí středně velkou spedici a v zasílání zboží se vyzná velmi dobře. Stane se, že i u seriózní firmy někdy faktura zapadne, a není proto včas uhrazena. Kromě toho existují ještě takzvané „černé ovce“, které úmyslně odkládají platbu a zaplatí teprve pod tlakem. I když k tomu v poměru k celkovému objemu obchodů dochází spíše výjimečně, lze v „nejhorším případě“ využít nezávislou inkasní firmu, která pomůže získat chybějící peníze mimosoudní cestou. Andres již využil služeb nejrůznějších institucí, jako jsou Creditreform a další inkasní společnosti či právníci. Nakonec se však před třemi lety rozhodl pro inkasní servis společnosti TimoCom Soft- und Hardware GmbH. Zákazníkem düsseldorfské firmy je již deset let.
U TimoCom si Patrick Andres cení především rychlé reakce při řešení inkasních případů a zdůvodňuje to takto: „TimoCom je díky své burze nákladů a volných vozů v centru dění a zná jak národní, tak i mezinárodní trh v oblasti spedice. Kromě toho má TimoCom díky svým zadávacím platformám v ruce silnou páku. Firma totiž může liknavým plátcům zakázat přístup k burze, což je prostředek, který velmi dobře funguje i mezinárodně. Mnohé černé ovce tak jsou již předem od využívání softwaru odrazeny a ani se nesnaží stát se členy burzy.“
Při postupu vyřizování inkasa existují jasná pravidla: jakmile uplyne prvních 30 dní od splatnosti a dlužník byl bez úspěchu upomínán, ujme se inkasního případu TimoCom s oficiálním úředním povolením. Aby firma TimoCom mohla začít jednat, musí poškozený zaslat formulář inkasního příkazu a příslušné doklady o přepravě, mezi které patří kopie faktury za uskutečněnou přepravní službu, potvrzení dodávky a upomínky. Příslušný formulář s příkazem k inkasu si zákazníci mohou stáhnout na www.timocom.com v rubrice Bezpečnost v části TC Cash Care. Nebo stačí zadat slovo „Inkaso“ do vyhledávacího pole vpravo nahoře. Během celého procesu vyřizování inkasa je pak TimoCom s poškozeným v úzkém kontaktu. Výsledek je pro Patricka Andrese velmi pozitivní: „Úspěšnost je vysoká, komunikace inkasního oddělení je příkladná a poměr ceny a výkonu je na národní i mezinárodní úrovni v pořádku.“ TimoCom si za zpracování jednoho inkasního příkazu účtuje základní poplatek ve výši 12,50 euro. Podaří-li se inkaso vyřídit úspěšně, odečte se tento manipulační poplatek do odměny za úspěšnou realizaci inkasa. Tato odměna je účtována v souladu se zákonnými předpisy zákona o úhradách právních zástupců.
Pro Patricka Andrese je rozhodující, že TimoCom svým zákazníkům pomáhá svou vlastní bezpečnostní sítí TC Secure. Její součástí jsou různé bezpečnostní tipy, které jsou uvedeny na www.timocom.cz v rubrice „Bezpečnost“. Cílem je odhalit liknavé plátce včas. Firmy samy by měly zkontrolovat, zda faxové číslo, resp. e-mailová adresa, ze které byla odeslána objednávka, souhlasí s adresou uvedenou v objednávce. Dalším a dobrým způsobem zabezpečení je také ověření informací o správnosti zákaznických údajů přímo prostřednictvím speciální zákaznické linky TimoCom Assist, na čísle +420 477 05 99 71 jsme Vám k dispozici od pondělí do pátku od 8.00 do 16.00. „Stoprocentní jistotu nemáte nikdy, ale díky inkasní kanceláři firmy TimoCom se nám nakonec podaří většinu obchodů vyřídit úspěšně. Tuto službu vřele a rád doporučím dále,” říká Patrick Andres.