„Kdo není na internetu, jakoby dnes ani nebyl.“ Tato okřídlená věta se však v současnosti stává drtivou realitou. Většina obchodníků se již musela smířit s tím, že mít na internetu prezentaci firmy nestačí. Je třeba využívat internet jako samostatný prodejní kanál se všemi jeho specifiky, je třeba mít svou firmu zapsanou v katalozích firem a na různých portálech, je třeba dělat internetový marketing a být vidět, je nezbytně nutné používat ke zviditelnění sociální sítě, ale především je stále větší důraz kladen ne na pouhý prodej po internetu, ale na způsob, jakým kdo prodává a jaké služby a přidané hodnoty k tomu nabízí. Prosadit se na internetu není zkrátka vůbec jednoduché. Proto si stále více začínajících internetových podnikatelů pokládá otázku: Jak vybudovat e-shop, který upoutá co nejvíce potencionálních zákazníků a zároveň si udrží jejich pozornost?
E-shop a proč začíná být nezbytností?
E-shop, eshop, internetový obchod, on-line obchod, B2C nebo B2B, e-shop software, řešení pro internetový prodej, internetový obchodní dům: všechny tyto termíny označují to, co dnes již důvěrně zná většina české populace, tedy internetový nákup. Podle Českého statistického úřadu v roce 2008 celkem 24% populace v ČR alespoň jednou nakoupilo na internetu a 21% dokonce nakoupilo minimálně jednou za posledních rok. V letošním roce toto číslo s velkou pravděpodobností ještě narostlo. Podle nejnovějších informací je například na českém Facebooku přes 1 milion 600 tisíc uživatelů. Přitom 874 tisíc tvoří lidé v produktivním věku, tedy muži a ženy mezi 20 a 60 lety. To už je pořádně velká komunita lidí, které můžete nabídnout své zboží. Jen málokdo z nakupujících přitom rozlišuje systémy, na kterých e-shop funguje.
Přesto je však právě správně vybraný systém alfou a omegou celého prodeje. Kvalitní e-shop dokáže zefektivnit práci, marketingové nástroje pomohou s prodejem, konektor mezi e-shopem a informačním systémem zajistí, abyste měli vždy k dispozici ty nejaktuálnější informace a aby se většina procesů souvisejících s prodejem realizovala zcela automaticky.
Nepodceňujte důležitost internetu
Už jsme naznačili, že důležitost internetu a internetového prodeje každým rokem stoupá. Zatímco v roce 2005 mělo internetové připojení přes 3 miliony lidí, dnes toto číslo přesáhlo 5 milionů. Prodeje přes internet navzdory krizi závratně rostou. Na letošní rok se odhaduje obrat českých internetových obchodů na 27 miliard korun, což je o 20% více než v loňském roce. Stále více velkých společností, které doposud na internetu nefigurovaly, proto začíná internet testovat na svých zákaznících. Jedním z mnoha příkladů je společnost TESCO, která v letošním roce rozjela v Praze - Zličíně projekt „Usnadněte si život“. Díky tomu si můžete nakoupit produkty, které běžně dostanete v hypermarketu, prostřednictvím e-shopu a za stejné ceny jako v kamenném obchodě. Je velmi pravděpodobné, že se jedná pouze o testovací prodej, na základě kterého pak společnost vyhodnotí, jakým způsobem toto zboží na internetu dál prodávat.
Na jakou cílovou skupinu se zaměřit?
Máte vlastní obchodní záměr a zvažujete založení e-shopu? Stále váháte? Pak děláte správně. Obchodování přes internet si zaslouží vaši plnou pozornost stejně jako jakýkoliv jiný byznys. Je třeba si nejprve dobře spočítat, zdali se vám to vyplatí. Promyslete si, jaké zboží chcete nabízet a komu má být určeno. Zvažte, jestli bude váš e-shop konkurenceschopný.
Pokud v daném segmentu existují stovky podobných e-shopů, musíte přijít s nějakou speciální službou nebo novinkou, abyste v takové konkurenci obstáli. Srovnejte pečlivě vaše informace s tím, co najdete o vaší cílové skupině. Ať už se jedná o specializované portály nebo o statistiky Netmonitor.cz, většinu informací získáte bez větších obtíží právě na internetu. Na rozdíl od ostatních médií, která jsou off-line, můžete na internetu získat poměrně přesné informace o vašich cílových zákaznících, o nákupech, o klíčových slovech, o tom, co lidé vyhledávají a o co se zajímají. Pokud váš e-shop propojíte na Google Analytics, můžete sledovat, i kam na stránce klikají, ze kterých zdrojů provozu chodí, přes která klíčová slova se k vám dostanou, jaké kampaně jsou nejvíce úspěšné a jaké cíle váš on-line obchod plní.
Ještě dříve, než se do on-line podnikání pustíte, doporučujeme vám navštívit alespoň www.netmonitor.cz. Zde totiž získáte zcela zdarma základní údaje o populaci interneťáků, tedy pohlaví, věk, vzdělání, rodinný stav, ekonomická aktivita, příjem, velikost bydliště atd. Můžete tak třeba zjistit, že na internetu nejčastěji nakupují vysokoškoláci, obyvatelé Prahy a studenti, meziročně navíc stoupá podíl nakupujících žen. Byla by škoda tato data nevyužít při plánování vašeho podnikatelského záměru.