Dashboard

V dnešní době jsou kvalitní data a reportovací nástroje nezbytným předpokladem pro řízení všech společností. Dashboard patří mezi sofistikované nástroje sloužící pro podporu rozhodování managementu, řízení procesů, společností a prostě všech oblastí, kde je zapotřebí sledovat data, jejich vývoj a upozorňovat na možná rizika (monitoring > reporting > management).
Dashboard je tedy reportovací nástroj, ve kterém jsou sdruženy všechny důležité metriky (KPIs) potřebné pro řízení podniku (části podniku nebo procesu).
Smysl dashboardu jako nástroje pro řízení:
-Profesionální prezentace dat pro řízení podniku /procesu na jedné stránce/obrazovce.
-Nástroj pro podporu rozhodování.
-Porovnání dat s plánovaným stavem.
-Upozornění na nežádoucí stavy v datech.
-Upozornění na potenciální rizika.
-Zobrazení trendu za minulá období a predikce budoucího vývoje.
-Motivace – vhodně zobrazená data mohou také působit jako motivátor nebo vzbuzovat soutěživost, např. mezi podnikovými jednotkami.
Dashboard, slovo původem z angličtiny, se svým významem a užitím velice rychle prosadilo po celém světě. Doslovný překlad tohoto slova do češtiny již napovídá jeho užití v praxi – „palubní deska“ nebo také „řídící panel“.
Analogií s palubní deskou lze krásně demonstrovat význam dashboardu. Na palubní desce automobilu vidíte všechny důležité hodnoty potřebné pro řízení automobilu, můžete porovnat rychlost oproti vašemu plánu a vidíte upozornění na nežádoucí stavy (např. stav paliva, nefunkčnost určitých komponent apod.). Bez těchto dat by se vám automobil velmi obtížně řídil. Stejné je to u řízení firmy. Bez dat výkonnosti, porovnání plánu versus realita, upozornění na nežádoucí hodnoty, by strategické, taktické a také operativní řízení firmy nebylo možné.
Co by měl obsahovat, jak by měl fungovat a jak by měl vypadat dobře navržený dashboard pro řízení podniku nebo procesu:
-Metriky (KPI – key performace indicators) - Prvním předpokladem kvalitního a komplexního dashboardu jsou vhodně zvolené metriky (metrika = měřitelná veličina reprezentující část podnikových dat). Výběr metrik také závisí na strategii společnosti a na konkrétním způsobu řízení managementu. Existují zajímavé nástroje napomáhající vyhledání seznamu metrik a určení vhodnosti metrik pro řízení vybraného procesu. Doporučuji těchto nástrojů využít při hledání vhodných veličin. Neměli bychom zapomínat na data odrážející jak kvantitu, tak i kvalitu vašich produktů a služeb!
-Aktualizace dat - Každý reporting je k ničemu, pokud nejsou zajištěna aktuální data. Abychom mohli pružně reagovat a efektivně řídit naši společnost, je ideálním stavem online aktualizace dat. Bohužel online data jsou celkem nákladnou záležitostí a musíme se ve většině případů smířit také s daty za minulá období.
-Vizualizace – Hned při otevření dashboardu by mělo být během pár sekund jasné, jak si stojí náš proces/firma. Lze k tomu využít různé vizualizační prvky, jako jsou barvy, různé typy grafů atd.
-Srozumitelnost – Obdobně jako u vizualizace by měl uživatel dashboardu během krátké chvilky pochopit smysl a zorientovat se v metrikách dashboardu.
-Upozornění – Neboli alertizace taktéž souvisí s vizualizací, ale jedná se o specifické zvýraznění dat dle potřeb a požadavku managementu. Dashboard by měl mít zakomponovány mechanismy upozorňující na nežádoucí stav sledovaných veličin, což by mělo následně vyvolat určitou reakci u managementu.
-Dynamičnost – Při spuštění dashboardu by měly být zobrazeny aktuální data. Ale každý správný komplexní dashboard by měl také umožňovat dynamické zobrazení dat dle požadavků uživatele (dle zadaných parametrů uživatele – např. období, firemní jednotka, typ produktu atd.).
-Flexibilita – Určitě neméně důležitá vlastnost každého kvalitního reportovacího nástroje, který by měl být schopen přizpůsobit se nejen typům dat, ale rovněž různým zdrojům dat, odlišným datovým strukturám a různým softwarovým systémům.
-Jednoduchost – reportingový nástroj by měl být jednoduše ovladatelný a parametrizovatelný.
-Modularita – Dashboard by mělo jít dále rozšiřovat, napojit na jiné reportovací systémy nebo by měl sám umět detailní rozpad metriky pro hlubší analýzu a vysvětlení situace.
Jelikož se uživatelé často pletou a zaměňují slova report a dashboard, chtěl bych ještě na závěr vysvětlit rozdíl mezi těmito pojmy. Rozdíl mezi obyčejným reportem a dashboardem je vcelku jednoduchý. V reportu prezentujeme data za určitý proces nebo sledovanou oblast, zatímco v dashboardu prezentujeme komplexní sadu dat nebo také metrik, které reprezentují všechny podstatné atributy vybraného procesu/společnosti. Dashboard slouží hlavně pro management, který potřebuje pro své rozhodování přehledné a efektivní nástroje. Report se užívá pro detailní sledování procesu/společnosti převážně na operativní úrovni řízení.

Dashboard Adresa : http://www.sreportings.com/
Kategorie: Obchody a služby
Klíčová slova: dashborad, manažerský reporting, firemní reporting, reportovací nástroj,
Uloženo: 09.04.2013
Hodnocení (jako ve škole) 
Hlasuj:   1 2 3 4 5
Hodnocení recenze: Nic
Hodnocení webu: Nic

Tip: nejlepší výběr dovolených 2024


 
Copyright © 2005-2024 by Zdeněk Hejl. Zásady ochrany osobní­ch údajů.
Napište (nechte si napsat) recenzi. Hodnocení­ a kritika webu Web-Recenze.cz | Reklama zde