Při zavádění zákonného pojištění vozidel česká veřejnost pochybovala o jeho nezbytnosti. Ano, může se stát, že váš vůz používáte málo a jeho cena je malá, a tak máte oprávněný pocit, že není třeba jej pojišťovat. To se ovšem bavíme o havarijním pojištění. V případě, že máme na myslí povinné ručení, nastává zcela jiná situace. Pokud ale náhodou budete viníky dopravní nehody a způsobíte škodu na cizím majetku, budete muset uhradit veškeré škody ze svého. A věřte, že u luxusních vozidel se jedná o pěti a víceciferné sumy. Když se podíváte na danou situaci z tohoto pohledu, je Vám ihned jasné, že povinné ručení je základem bezproblémového užívání motorového vozidla. Od roku 1999 ale nejde pouze o vaši volbu. Od tohoto roku je totiž pojištění odpovědnosti z provozu vozidla povinné pro každý vůz, který se účastní silničního provozu. V případě, že řidič používá motorové vozidlo, jež nemá uzavřené zákonné pojištění (klidně i to nejlevnější povinné ručení), vystavuje se riziku, že bude platit pokutu. Tato pokuta může být od roku 2009 až neuvěřitelných 40 000 Kč. Navíc v případě nehody je viník nucen uhradit nejen veškerou škodu, ale i poplatky pro garanční fond České kanceláře pojistitelů a to za každý den, kdy bylo vozidlo užíváno bez platného povinného ručení.