Jaké jsou způsoby, jak dát o sobě vědět? Na všechny věci je dobré nahlížet z větší perspektivy. Dnes žijeme ve světě, který se pohybuje mnohem rychleji než dříve. Každý den se na nás hrne obrovské množství informací z různých zdrojů – e-mailu, internetu, rádia, novin, časopisů, televize. Svět se za poslední dekádu zásadně změnil – je globálně propojen, se zpožděním nělolika málo minut se dozvídáme, co se stalo na druhé straně zeměkoule, někdy i v přímém přenosu. Dnes má přístup k internetu přes 30 procent světové populace, penetrace mobilních telefonů letos dosáhne ve světě 80 procent. Plných 800 milionů uživatelů využívá smartphone a jejich počet se má během dvou let zdvojnásobit. Nejrozšířenější sociální síť Facebook nedávno dosáhla 800 milionů uživatelů, a 50 procent z nich je rovněž připojeno na Facebook každý den!
To jsou fakta, které je třeba brát v úvahu, když uvažujeme, jak dát o sobě vědět potenciálním zákazníkům u nás nebo kdekoli ve světě. O to více, když plánujeme strategii firmy do budoucna.
Tradiční formy reklamy, jako v televizi, rádiu, novinách a časopisech, na bilboardech apod., jsou stále součástí marketingového mixu a budou hrát svou roli. Nicméně význam internetu a online medií vůbec rychle roste, což se projevuje i na struktuře reklamních výdajů ve světě i v České republice.
Proč dnes zaujímá internet tak důležité postavení? V České republice využívá internet 60 procent populace. Nejvyšší penetrace je ve věkové skupině deset až 54 let, dále u mužské a vzdělanější části populace. Průměrný uživatel u nás stráví na internetu 100 minut denně, tedy jednu hodinu a tři čtvrtě. Je to sice stále méně, než stráví u televizní obrazovky. U ní stráví v průměru něco málo přes tři hodiny, ale za poslední rok se doba strávená na internetu zvedla o 25 procent, zatímco průměrná doba sledování televize dlouhodobě klesá. Například ve velké Británii již dnes převažuje internet. Ten je na rozdíl od pasivní zábavy u TV využíván aktivně, zejména k vyhledávání informací, komunikaci, nákupům online a v poslední době také k účastí v sociálních sítích, což z něj zároveň činí ideální nástroj, jak oslovit potenciální zákazníky.
Velikost reklamního trhu v České republice se odhaduje na zhruba 50 miliard korun ročně. Internet s více než 6 miliardami ročně v objemu reklamy je již na třetím místě za televizí a tiskem, a dynamicky roste na úkor ostatních médií, jen loni to bylo o více než sedmnáct procent. V loňském roce webové tržby z e-commerce vrostly o 22 procent na 33 miliard, a to v době, kdy objem maloobchodního prodeje stagnoval. To znamena že internet je dnes mocný nástroj. A i u nás existuje řada firem, které si to již uvědomily, a umějí toho náležitě využít. Podle nedávného mezinárodního průzkumu provedeného u malých a středních podniků (SMB/SME – Small and Medium Business/Enterprise), téměř dvě třetiny z nich zvyšuje svoje marketingové rozpočty na online marketing a snižuje výdaje do tradičních reklamních médií.
Jak si stojí Česká republika ohledně přijímání internetu jako reklamního média? Jsme na tom srovnatelně se světem? Česká republika má v internetové reklamě v oblasti CEE (střední a východní Evropa) výsadní postavení. V celkovém objemu výdajů na online reklamu dokonce předčí i řadu zemí západní Evropy, přestože mají několika násobně vyšší HDP. Reklamní výdaje na jednoho uživatele internetu dosáhly v Česku v roce 2009 objemu 50 eur, což bylo v CEE nejvíce. Podle analýz zvěřejněných výzkumnou agenturou Zenith Optimedia vzrostl objem internetové reklamy ČR v letech 2005 až 2009 více než sedmkrát, což bylo největší tempo růstu v rámci Evropy a Severní Ameriky.
Osobně přičítám tuto skutečnost dvěma faktorům. Z mého předchozího působení v mobilních komunikacích vím, že Češi jsou tzv. early adopters, což je označení pro ty, kteří rádi a rychle přijímají nové technologie. To se projevilo v rychlém růstu penetrace mobilních telefonů a rychlé adopci využívání nových mobilních služeb – Česká republika se vždy umisťovala na čele statistik nejen v Evropě ale i ve statistice za celý svět. Pro internet platí podobné údaje.
Za druhý faktor pokládám existenci silného lokálního hráče ve vyhledávání a internetové reklamě – firmy Seznam, který tento byznys společně se portálem Centrum.cz na našem trhu vybudoval. Google, který je jedničkou ve vyhledávání ve většině zemí světa, věnoval velké úsilí a investice do českého trhu, aby Seznam z pozice jedničky ve vyhledávání sesadil. A to se pozitivně projevilo i na rozvoji celého online reklamního trhu. Zastavme se tedy u internetu. Co všechno může z hlediska zviditelnění poskytnout?
Nástrojů ke zviditelnění je celá řada. Pokud potenciální zákazník vyhledává informace o produktu či službě, kterou firma nabízí, případně již učinil nákupní rozhodnutí a hledá, kde by produkt koupil, pravděpodobně použije vyhledavač Google nebo Seznam. Když se potenciální dodavatelská firma umístí na první straně vyhledavače na dané klíčové slovo, ať již přímo v organickém výběru nebo prostřednictvím PPC reklamy, má výhodu a zvyšuje pravděpodobnost, že onen potenciální zákazník navštíví její web a zboží či službu koupí. Optimalizace webových stránek, aby se zobrazily na první straně vyhledavače, se nazývá SEO, neboli Search Engine Optimization a poskytuje ji řada agentur. Rovněž tak reklamu PPC neboli Pay Per Click. V tomto případě zadavatel reklamy platí za každý klik, kterým se potenciální zákazník proklikne z reklamy firmy – dodavatele produktu ve vyhledávači na její webové stránky. Podobně funguje i tzv. kontextová reklama, která se nezobrazuje ve vyhledavači, ale na partnerských serverech, které jsou součástí kontextové sítě Seznamu nebo Googlu.
Dalším významným faktorem je tzv. konverzní architektura webu. Pokud mají webové stránky dodavatele dobrou konverzní architekturu, je vyšší pravděpodobnost, že se z návštěvníka stane zákazník.
Miroslav Král je odborníkem na danou problematiku a ma