Úvodní stránka vašeho webu je vstupní branou pro vaše návštěvníky, vstupem do sídla vaší společnosti. Podle statistik opouští 97 procent návštěvníků vstupní stránku bez konverze. Máte pouhých 8 vteřin, abyste návštěvníka na vstupní stránce udrželi, protože přibližně polovina z nich odchází z webu během tohoto krátkého časového intervalu. Tyto údaje jsou světovým průměrem.
Udržet pozornost návštěvníka
Co je zapotřebí k tomu, aby vaši návštěvníci zůstali na webu co nejdéle? Spousta webových stránek dnes existuje pouze proto aby byly, bez dalších záměrů a funkcí. A v tom tkví podstata problému. Návštěvník má být schopný během několika vteřin na jakémkoli webu jednoznačně říci, kde se nachází a k čemu web slouží. Doba je dnes rychlá, a nikdo nemá zájem trávit spoustu času zjišťováním, jak web, kam právě přišel, funguje, pro koho je určen a jak najde co potřebuje. Proto je třeba návštěvníkům orientaci ulehčit, správně odhadnout jejich chování a nabídnout jim vše po ruce, aby pohodlně nalezli vše tam, kde očekávají.
Dalším faktorem, který pozitivně či negativně ovlivňuje uživatele je celkový dojem, který při návštěvě webu získá, pocity, které u něj web vyvolá. To je ovlivněno zejména stylem, grafikou a volbou barev. Svou roli hraje také aktuálnost informací a datum vzniku webu. Ocitnete-li se na webu, který svým provedením působí jako web z poloviny předchozí dekády, bude asi velmi obtížně vás tam udržet.
Homepage jako výkladní skříň
Nejčastější vstupní branou na web je právě úvodní stránka, a proto je její provedení a design klíčové pro úspěch webu. Úvodní stránku lze vnímat jako výkladní skříň obchodu či vstup do sídla společnosti. První dojem je důležitý, pamatujeme si ho dlouho a neradi ho měníme. Kvůli špatnému dojmu můžete ve vteřině ztratit zákazníka a jeho opětovné získání vás může stát mnoho sil. Při návrhu webu vzniká nejprve titulní stránka a tvorba zbývajících částí webu se od designu a struktury této stránky odvíjí.
Správný obsah homepage
Úvodní strana by měla představit vaši společnost nebo projekt, nabídnout pomocnou ruku pro další orientaci, upozornit na důležité či z pohledu návštěvníka zajímavé informace, které jsou na webu k dispozici. To vše v přehledné a dobře čitelné formě. Titulní stránka by v žádném případě neměla sloužit k umístění všech informací a odkazů z celého webu či spousty akčních nabídek a stát se tak nepřehledným skladištěm. V takovém prostředí se zákazník necítí příjemně, nedokáže se zorientovat a odchází. V takových případech neváhejte oslovit profesionály. Pozornost je nutno věnovat i získání důvěry návštěvníka. Internet je anonymní prostor a často se ocitneme na stránkách, o jejichž provozovateli nic nevíme. Pokud je návštěvník na vašem webu poprvé a vaši firmu či značku ještě nezná, je mu třeba poskytnout informace, ze kterých mu vyplyne, že vám může důvěřovat . Mohou to být různé ocenění, certifikace a členství v asociacích, které budou ilustrovat vaše renomé v oboru, recenze od nezávislých autorit a institucí, hodnocení a reference od vašich zákazníků, uvedení některých vašich odběratelů, obchodních partnerů a či dodavatelů, kteří patří mezi významné a všeobecně známé, např. formou log, dále umístění dotazů, průzkumů či anket pro vaše návštěvníky, fotografie vašich vybraných zaměstnanců s příběhem nebo krátkým popisem. V některých případech je vhodné na úvodní stránce umístit novinky nebo jiný aktualizovaný obsah, aby web působil jako čerstvý a stále aktuální zdroj informací.
Další vhodné prvky na homepage
Video – mnozí odborníci hovoří o o videu jako dalším významném přelomu v rozvoji internetu. Video se snadno konzumuje a pokud natočíte krátké video, které návštěvníkovi ukáže co děláte, jak to děláte, či jak má váš výrobek či službu použít, dodáte vaší webové prezentaci na autenticitě a zajímavosti Online chat – možná jste již na nějakém webu viděli po levé či pravé straně záložku označenou Live Chat. Tyto v USA již běžně rozšířené aplikace již pronikají i k nám a umožní návštěvníkovi na vašem webu během sekundy navázat online chat s vaším pracovníkem zákaznického servisu a tak poskytnou žádanou informaci ihned a zvýší vaši konverzi. Užitečné aplikace – kalkulačky úspor, návratnosti investic apod. Propojení na sociální sítě Facebook, Google+, Twitter a další vám umožní rozšířit vaši značku online mezi mnoho dalších uživatelů.
Navigace
Dobře vytvořená navigace usnadní návštěvníkovi orientaci. Vychází z informační architektury webu, která je logickým uspořádáním informací do jednotlivých kategorií a stránek podle různých souvislostí. Základem je srozumitelné pojmenování kategorií a na každé úrovni max. pět až sedm homogenních položek při respektování jejich priority. Např. u firemních stránek to mohou být Produkty, Služby, Reference, O nás a Kontakt. Počet položek v jedné úrovni navigace vychází ze schopnosti člověka si zapamatovat max. 5-7 údajů najednou. Při větším počtu se špatně orientuje a ztrácí přehled.
Navigaci je možné volit nejen podle tématu, ale také podle cílové skupiny (spotřebitelé, malé a střední firmy, corporate zákazníci) nebo aktivity (účetnictví, mzdy, daňové poradenství) případně kombinovat. Vedle využití horního menu je možné v případě malého počtu položek (např. tři segmenty zákazníků nebo 3 druhy služeb) umístit doplňkovou navigaci do tzv. dlaždic na hlavní středové ploše homepage. Tento způsob je v poslední době velmi často využíván, zejména u webů americké provenience.
Struktura homepage
Když máme jasno o obsahu, můžeme vytvořit tzv. wireframe, neboli šablonu úvodní webové stránky. V ní rozmístíme jednotlivé prvky a informace do ucelených bloků, aby byl zvolený obsah prezentován s logickou strukturou, která umožní návštěvníkovi jednoduchou orientaci. Z testování např. vyplývá, že webové stránky „čteme“ po uhlopříčce z horního levého do pravého spodního rohu.
Miroslav Král je odborníkem na danou problematiku a managi