Trh Ruska a zemí SNS je již dlouhou dobu přitažlivý pro české a moravské výrobní družstva. Je však zřejmé, že na prosazení své produkce na východ jsou potřeba určité prostředky. Značné náklady spojené s reklamou, jako např. příprava a distribuce reklamních materiálů, služební zahraniční cesty, účast na veletrzích mj. i v zahraničí – se často ukazují být příliš velké, proto se pro mnohé zajímavé východní trh stává velmi drahý a daleký.
A přece existuje způsob, který bez větších výdajů nabízí široké možnosti pro rozvoj partnerských vztahů se státy, kde je ruština hlavním jazykem komunikace (Ukrajina, Bělorusko, Kazachstán). Jde o populární a cenově dostupný marketing v ruskojazyčném sektoru internetu (RuNetu). V ČR se internetovým marketingem pro trhy Ruska a SNS zabývá projekt RuMarket.Cz. Internetový marketing je forma cílové reklamy, která funguje při vyhledávání informací dle klíčových slov s využitím internetových vyhledávacích systémů. Dnes je vyhledávací reklama v RuNetu ze všech nejefektivnější, protože: * Uživatelů internetu neustále přibývá, vyhledávání v inetrnetu se tudíž stává hlavním nástrojem pro vyhledávání informací vůbec * Cena vyhledávací reklamy je nízká * Potenciální zákazník ji má neustále před očima (což je důležité pro české dodavatele) * Vyhledávací reklama nemůže být uživatelem pojata negativně Co je vyhledávací internetová reklama a jak funguje? Jaké požadavky a podmínky je třeba splnit pro úspěšné provedení reklamní kampaňe českého dodavatele na ruském internetu? Hlavní podmínkou je mít internetové stránky. Dnes je těžko představitelné, že by dodavatel neměl vlastní prezentaci na internetu, kde je popsána produkce, seznam nabízených služeb a umístěna kontaktní informace. Je samozřejmé, že pokud se počítá s ruským partnerem nebo zákazníkem, musí mít stránky i ruskou verzi. Další požadavek je provedení indexace stránek ve vyhledávačích a jejich registrace ve specializovaných katalozích RuNetu. Jenom po tété operaci se objeví odkazy na stránky dodavatele ve výsledcích vyhledávání při zadávání klíčových slov. Přitom je důležité, aby se tyto odkazy objevili na předních pozicích. optimalizace webu Pro všechny tyto požadavky je nutná odborná příprava ruskojazyčné verze stránek. Sem je potřeba zahrnout i: * Kvalitní překlad technického textu * Analýza klíčových slov a jejich připojení k informační části * Speciální kódování stránek (optimalizace) pro ruské vyhledávače Kvalitní optimalizace ruskojayzyčné verze stránek, její indexace ve vyhledávačích a registrace v katalozích se určuje pozicemi odkazů ve výsledcích vyhledávání dle klíčových slov. Kromě přípravy stránek a jejich optimalizace existuje ještě jeden typ vyhledávací reklamy – kontextová reklama. Jak je známo, hlavními vyhledávači RuNetu jsou Yandex a Rambler, na jejichž základě se nabízí velké množství služeb pro korporativní webové stránky. Velmi zajímavá je možnost provedení kampaní cenově dostupné a velmi efektivní reklamy. Jedná se o kontextovou reklamu. V Yandexu je pro to určena služba Yandex-Direct. V rámci Rambleru byla pro tento účel založena samostatná akciová společnost ZAO Begun, jejíž hlavní společníkem kromě Rambleru je ještě uznávaná finanční společnost FINAM. Ač pokrývají Yandex-Direct a Begun cca 90% kontextové reklamy RuNetu, neomezují se pouze na ruské reklamní firmy. Zastupitelství obou společností je i na Ukrajině, jejich agentury pracují ve Velké Británii, Německu, Izraeli... V Česku zastupuje Yandex-Direct a Begun agentura RuMarket.Cz, nabízející evropským klientům služby kontextové reklamy v ruskojazyčném Internetu. Kontextová reklama je menší, jasně vyjádřená textová inzerce, jejíž zvláštností je, že se ukazuje na nejnavšťevovanějších místech Internetu při hledání informací dle klíčových slov nebo frází. V podstatě se uživatel sám snaží najít nezbytnou reklamní inzerci s jejíž pomocí se dostane dále na webovou stránku inzerenta. Kontextová reklama se ukazuje hlavně v portálech Yandex, Rambler, Mail.ru, Aport, Nigma. Kromě toho spolupracuje každý poskytovatel s mnohými reklamními plochami jiných typů, jako jsou např. vyhledávací systémy Ruska, Ukrajiny, Běloruska, Kazachstánu, nebo internetové katalogy, inzerční portály, zdroje na téma: Business, finance, průmysl, stavebnictví, zdraví, turistika, nemovitosti, zprávy... V únoru 2007 obsahoval partnerský program Begunu více jak 40 tisích ploch. Yandex-Direct, který spustil svůj partnerský program později, již zapojil nad 3 tisíce partnerů. Kontextová reklama Yandex-Direct Kontextová reklama Yandex-Directu je dostupná všem, dokonce i těm, co nemají ruskou verzi svých webových stránek, ba dokonce i těm, kteří nemají webové stránky vůbec. V tomto případě se v reklamním inzerátu objeví odkaz «Adresa a telefon», po jehož zobrazení se vám nabídne «Virtuální vizitka» hledané společnosti. Velmi důležitou vlastností kontextové reklamy je, že nerozptyluje. Reklama, jež reaguje na požadavek uživatele bývá vnímána spíše jako důležitá informace. Uživatel např. napsal do vyhledávacího okénka „Kancelřské ústřední“ a ve výsledcích hledání objevil reklamní blok české firmy 2N Telekomunikace o zařízení, které uživatel právě hledá. S největší pravděpodobností na inzerát zareaguje a navštíví webovou stránku inzerenta. Popularita efektivní a směřované internetové reklamy neustále roste. Podle údajů analytických služeb Begunu, Ramblera a Yandexu dosáhl tržní obrat kontextové reklamy v roce 2006 $110 mil. Ve srovnání s rokem 2005 (obrat $45 mil.) vyrostl více než 2,5 krát. Předpověď pro rok 2007 je minimálně zdvojnásobení obratu, čili $220 mil. Podle těchto údajů si můžeme představit jak moc se kontextová reklama RuNetu rozvíjí a jak moc je atraktivní pro inzerenty. To znamená, že tento způsob postupu svého zboží a služeb nemůže být nezajímavý pro české společnosti pracující na trzích Ruska a SNS, nebo pro ty, kteří se na tento trh chtějí dostat. &l