Model koloběžky s zesíleným předním ráfkem a širšími pneumatikami nás zaujal především proto, že využíváme především tratí s dlouhým klesáním a horším povrchem na Šumavě - tratě jsou speciálně vytipované právě pro sjezdy na koloběžkách.
Hledáme z tohoto důvodu stabilní, dobře zkonstruovanou a co nejlépe ovladatelnou koloběžku vhodnou nejen na silnici, ale především pro sjíždění kopců, lesních cest a lehčího terenu - sodpovídajícím vybavením a příjemnou cenou.
Druhý důvod proč používat právě tento model koloběžky - na trhu není lepší a dokonalejší koloběžka pro kombinaci s dětskou sedačkou - sedačka nepřekáží (koloběžka je příjemně dlouhá), a koloběžka je i stavěná pro větší zatížení, a to i díky kotoučovým brzdám - pozice pro dítě i jezdce je velice příjemná.
První dojmy:
Bomba.... !
Velice klidná při jízdě, pevně a stabilně sedí i v zatáčkách a řídítka si nevynucují žádným stranovým tlakem jiný oblouk, než vyžaduje jezdec. Dokonce i ve větším náklonu máte pocit stability a jízdy - no jako na lyžích...
Koloběžka je dodávána již smontovaná a seřízená, což hodnotíme jako obrovské + .... horší je to už s tím člověkem, který zrovna ten Váš stroj dostal před odesláním do ruky - často by pár facek bylo málo... a tak pokud si koupíte koloběžku ještě nevybalenou, čeká Vás tak jako tak často ještě min. 1 hodina práce na obracení duší, seřizování brzd, přehazování brzdových lanek na správnou stranu, foukání na doporučený tlak, dotahování všech spojů nebo třeba obracení anatomických madel do správné polohy - a to je sakra dřina..... od nás máte tyhle opravy již provedené - se zárukou.
Stačí nasadit řídítka a přední kolo - a opravdu můžete s koloběžkou rovnou vyrazit. U nás jsme stojánek z důvodu lepší průchodnosti terénem odstranili - i když vyčnívá z podvozku pouze minimálně - ale vyčnívá, a při zaseknutí o jakoukoliv hranu při přejezdu nerovností by mohl nastat karambol - spodní strana stupátka MUSÍ fungovat jako lyže - ne jako pluh... Stojánek navíc není příliš stabilní a vyžaduje dokonalou rovinu, ve své podstatě je téměř zbytečný - a v praxi nepoužitelný.... škoda.
Trochu horší je tvrdost a odolnost barvy koloběžky - stačí hodně málo, a rám poškrabete až na kov - koloběžky pro půjčovnu jsme všechny přestříkávali odolnějším průhledným lakem, minišrámy na tom, co si koupíte, musíte omluvit - ono to totiž jinak nejde jí ani dostat zpátky bez krabice tak, aby to na rámu nebylo vidět....
Jako špičkové musíme hodnotit jízdní vlastnosti koloběžky - výborné brzdy, dokonalá madla speciálně konstruovaná na omezení tlaku do dlaní v náklonu dopředu jsou hodně, hodně příjemná - lehký chod a obrovská setrvačnost, širokké stupátko umožňující odrazy ve stoje chodidel vedle sebe = dost podstatné, jinak musíte při výměně nohou pořád přeskakovat, není toho moc co vytknout....
Řídítka jsou dostatečně vysoká i pro delší cestování a to i pro výšku postavy určitě okolo 2m (pro 180cm máme zasunutá řídítka nadoraz, s rezervou vysunutí cca 20cm = jezdec cca 200-205cm) s dostatečným a příjemným předklonem.
Koloběžka běží naprosto klidně a velice lehce (i díky pneumatikám, které mají silniční profil, ale větší balon i do lehčího terénu), tlak nohou ji nevychyluje ani při nášlapu na okraj stupátka nijak extrémně mimo osu. Stupátko je dostatečně širokké i dlouhé, umožňuje bezproblémovou výměnu nohou dospělého člověka, stání s chodidly vedle sebe a vyžívání se naplno v "carvingovém efektu" v zatáčkách.
V náklonu nemá koloběžka tendenci se "převrátit" do zatáčky, a to ani v pomalé jízdě. Nic nikde (zatím) nedrnčí, jízda je příjemně měkká, tichá a klidná.
Líbí se nám i připravené úchyty na držáky lahví (možno využít na přední plastovou zástěrku, kterou si může kdokoliv jednoduše vyrobit z plastové desky nebo silnější gumy a umístit mezi přední svislé trubky). Ani zadní stínítko by nedalo velkou práci... dnes je ale již možné objednat originální sadu blatníčků, které koloběžce opravdu sluší. Oceníte je nejen za vlhka, ale i za jízdy na prašném povrchu - zamezíte tak neustálé zaskakování kamínků do boty stojné nohy - od zadního kola.
Myslím, že v této ceně a provedení budeme těžko hledat konkurenční model koloběžky, vhodný pro daný účel - příjemné povožení na silnici i v terénu, stabilita, lehké ovládání, žádné vychylování rámu do stran ani při natočení řídítek (to je specialita Worker Vedic...), dobrá průchodnost terénem a výborná stabilita i v zápřahu - např. se psem.
Na hodně dlouhé silniční a rovinaté tratě bych ji bral s tím, že prostě nechci chvátat, a naučím se využívat její obrovskou setrvačnost - tady by bylo také lepší spustit stupátko cca o 3 cm níž .... odrazy z této výšky (i když na dospělého člověka dobře vypočítané) přeci jenom více unavují především stojnou nohu, která musí v odrazu neustále zvládat mírné dřepy. Ale i tady jde o zvyk - a tahle naše koloběžka má už naběhané stovky kilometrů - a se stoprocentní spokojeností.
Verze s kotoučovými brzdami brzdí velice spolehlivě a měkce, pokud by při zátěži s častým bržděním zadní brzdou se začínala brzdová destička "zakusovat" a náhle brzdit téměř bleskem, odstraníte tento problém mírným vychýlením celého brzdiče mimo osu talíře tak, aby destičky dosedaly nepatrně šikmo. K tomu je třeba ponechat trochu větší vůli mezi destičkami - a je po problému.
A poslední pro - máme ve "stáji" i koloběžky jiných výrobců s úzkými plášti - pokud u nich nenafoukneme zadní - brzdové kolo - nad 4 bary, časem se plášť protočí a utrhne ventilek ... u Mezqa tenhle problém nenastal ani při trochu menším tlaku (pro terén 2-3) ... širokké pneumatiky drží jako přilepené...