Neco malo na ukazku z mejch stranek: Co je vlastně ten hip-hop?19.05.2006
Kultura volných kalhot, dresů americké NBA, marihuany, pouličních tanečních vystoupení, barevných graffiti, gramofonů, sofistikované poezie, masivních zlatých řetězů, ale bohužel i bezútěšných ghett velkoměst USA, gangů, cracku, kokainu a politiky. Tak by se dal zhruba charakterizovat hiphop. Termín, skládající se z hip - v překladu módní, současný a hop - s významem tance a pohybu.
Co je vlastně hiphop? Jak vznikl a co zapříčinilo jeho obrovskou popularitu? Pod pojmem hiphop si většina lidí představí hudbu - pomalé beaty (terminus technicus charakteristického hiphopového rytmu) a agresivní projev mluveného slova. Muzika je ale jen jeden z prvků, které pojem hiphop sdružuje. Je to spíše kultura a životní styl. K hiphopu se řadí mnoho dalších činností provozovaných na ulici a ve velkoměstech, tam, kde vlastně tento styl vznikl. K již zmíněné hudbě, ať už reprodukované (DJing), nebo zpěvu (rap), patří grafický projev známý jako graffiti, akrobacie či tanec označovaný pojmem breakdance, nebo B-boying a umění napodobovat různé zvuky a rytmické hudební nástroje pomocí úst a mikrofonu, tzv. beatbox. Hiphop se u nás dostává stále více do popředí. Zasloužila se o to hlavně česká hiphopová produkce, která přiblížila tento, na textech vystavěný, hudební styl širšímu publiku. Většina české populace, na rozdíl třeba od zemí západní Evropy, nedosahuje takové znalosti anglického jazyka, aby dokázala ocenit texty anglicky skládajících autorů.
Kdo ho dělá Co patří k vybavení hiphopové crew (další nezastupitelný výraz označující skupinu hrající hiphop, kterou nelze označit jako kapelu, protože zpravidla nedisponuje žádnými hudebními nástroji)? Na prvním místě je potřeba zdůraznit, že taková crew se skládá z postavy za gramofony, tzv. DJ, a z několika MC (Master of Ceremonies - zpěvák). Právě díky nenáročnosti na vybavení (v porovnání s ostatními styly) se stal hiphop tak populární. DJ potřebuje dva gramofony, tzv. slipmaty - speciální podložky na plotnách gramofonu, aby po nich desky pěkně klouzaly, speciální gramofonové jehly, mixer, sluchátka a sestavu reproduktorů a zesilovačů podle prostředí, kde a pro koho crew hraje. Hiphop byl vždy doménou černých a vždy tomu tak asi bude. Důvodů je hned několik. Když pomineme pohybové dispozice, nadání k hudbě a kulturní a sociální zázemí, v ghettech a uzavřených komunitách byl tento projev hlavně dříve, vedle sportu, jediným způsobem uvolnění s možností využití tradiční svobody slova ke kritice společnosti. Později, po popularizaci hiphopu, samozřejmě přibyl pro mnoho lidí ještě argument peněz, jejichž může být hiphop velice dobrým zdrojem. I když míra černých umělců převládá, najde se i několik bílých. Příkladem těch úspěšných mohou být Beastie Boys nebo Cypress Hill. Ti ale mnohdy pocházejí ze stejných sociálních poměrů jako jejich černí kolegové, a proto nelze jejich cestu za hiphopem považovat za kdovíjaké překvapení. V americké přematerializované společnosti je komerce dovedena do extrémů, které si u nás dovedeme jen těžko představit. To, co u nás považujeme za komerční, by v Americe označili za hluboký underground. Faktem ale je, že v Americe se díky vysoké populaci a vyšší životní úrovni obyvatel stává umělec bohem. Stačí otevřít jakýkoli americký hudební časopis, ať už je to Rolling Stone, nebo spíše hiphopově zaměřené The Source nebo Vibe. Interpreti jsou tam využíváni převážně jako propagátoři různých značek oblečení, hodinek, bot, značek aut, elektroniky, jídla, ale i společností nabízejících služby jako telekomunikace a stěhování. Tyto časopisy proto spíše připomínají reklamní katalogy a jejich obsah se pod náporem reklam utápí.
Směry V současnosti se dá v hiphopové kultuře najít několik hlavních subkultur. Ty se ještě, jako v podstatě vše, dají rozdělit na mainstream, tedy komerční proud, a na alternativní nebo underground. Ta hlavní, americká, obsahuje hned několik dalších větví. Jedním z hlavních měřítek v USA je město či oblast, ze které daný umělec pochází. Tzv. East Coast (východní pobřeží) se týká měst na východním pobřeží. Je to hlavně New York (kolébka hiphopu vůbec), Boston, Philadelphia, Atlanta, Detroit a Chicago. Hiphop pocházející odtud se pozná podle důrazu na rytmy, má velice málo melodie, agresivní zpěv, hodně scratchingu a mixů a hlavní témata, kterými se umělci z této oblasti tradičně zabývají, je problematika diskriminace, ghett, peněz a kriminality. Ke komerčním umělcům této větve se řadí interpreti jako Eminem, Dr Dre nebo Wu Tang Clan. K méně komerčním patří již výše zmínění Fugees, nebo KRS One. Tzv. West Coast (západní pobřeží) označuje v podstatě jen oblast Los Angeles. Tato obrovská aglomerace s počtem obyvatel převyšujícím populaci celého bývalého Československa má vlastní styl hiphopu, který se odráží od klimatických podmínek, ploché krajiny a sousedícího Mexika. West Coast hiphop se vyznačuje hlavně melodičností, méně agresivním hlasovým projevem, provázaností se soulem a R&B. Nahrávky umělců z této oblasti většinou neobsahují žádné DJské excesy, mixy ani scratche a texty se zabývají hlavně gangy a kriminalitou. Ke komerčnímu směru patří již nežijící 2Pac, nebo Snoop Dogg. K méně komerčním potom třeba Ja Rule, nebo Xzibit. Další významnou oblastí Ameriky je Florida a karibská oblast. Tam je hiphop silně ovlivněn reggae, dancehallem, ska a dalšími styly, které jsou v této oblasti doma. Tato větev by se dala, co se hiphopu týče, označit za tu nejdivočejší. Je velice těžké popsat, z čeho všeho se skládá, ale směrodatná je angličtina a její místní přízvuk, který je i pro rodilé Američany velice těžce srozumitelný. Já jsem se v této oblasti před dvěma lety pohyboval a potřeboval jsem na "jazykovou asimilaci" několik dní. Problémem je, že alternativní scéna je natolik alternativní, že se mnohdy nedostane za hranice ostrova, kde byla vytvořena. Velice silná hiphopová tvorba je